نوترینتی که ممکن است قند خون را کاهش دهد

10 اکتبر2018- یک اسید آمینه به نام آلانین، ممکن است سطح گلوکز را برای مدت کوتاهی از طریق تغییر متابولیسم انرژی در سلول، کاهش دهد. دیابت نوع 2 توسط مسیرهای متابولیکی متعددی هدایت می شود، در برخی از این مسیرها اسیدهای آمینه، که بلوک های ساختمانی پروتئین ها هستند، نقش دارند. حال دانشمندان مرکز دیابتJoslin نشان داده اند که اسید آمینه ی آلانین، ممکن است با تغییر متابولیسم انرژی در سلول، باعث کاهش کوتاه مدت سطح قند خون شود.
 دکتر Mary-Elizabeth Patti، محقق مرکز دیابت Joslin و نویسنده ی ارشد این مقاله در مجله ی Molecular Metabolism، می گوید: مطالعه ما نشان داد که این امکان وجود دارد که ما بتوانیم از مواد مغذی خاصی- در این مورد اسیدهای آمینه-، برای تغییر متابولیسم سلولی استفاده کنیم و این تغییرات در متابولیسم بتواند چگونگی جذب و آزاد کردن گلوکز توسط سلول ها را بطرزی مفید تغییر دهد.
دکتر Patti که همچنین استادیار دانشکده پزشکی هاروارد است، می گوید: ما با تحقیق بر روی سلول ها و موش ها تلاش کردیم انواع نوترینتهای فعال کننده ی پروتئین کلیدی AMP کیناز(AMPK)  را بیابیم. AMPK، آنزیمی است که در تمام سلول های بدن وجود دارد و با کاهش منابع غذایی یا نوترینتها و یا در پاسخ به ورزش فعال می شود.سپس AMPK باعث ایجاد بسیاری از تغییرات مفید در سلول، و روشن کردن ژن هایی می شود که تولید انرژی را در سلول افزایش می دهند. AMPK با انواعی از داروهای دیابت نوع 2، مانند متفورمین فعال می شود.
این سوال برای دکتر Patti و همکارانش مطرح شد: که آیا یک اسید آمینه می تواند این آنزیم مفید را فعال کند؟

از آنجائیکه کبد یک عضو حیاتی در متابولیسم گلوکز است، محققان مطالعه خود را با آزمایش بسیاری از اسیدهای آمینه در سلول های کبدی موشهای صحرایی آغاز کردند. دکتر Patti می گوید: در این بررسی ها مشخص گردید که آلانین، اسید آمینه ای است که به طور مداوم قادر به فعال کردن AMPK است.
سپس محققان تأیید کردند کهAMPK برخی از اثرات متابولیکی معمول خود را پس از فعال شدن توسط آلانین ایجاد می کند.علاوه بر این، فعال شدن این آنزیم را می توان در سلول های کبدی انسان و موش و همچنین سلول های کبدی موش صحرای مشاهده کرد و این آنزیم در سلول هایی با سطوح بالا یا پایین گلوکز وجود دارد.
سپس دانشمندان آلانین را بصورت خوراکی به موشها داده و دریافتند که سطح AMPK در حیوانات افزایش می یابد.علاوه بر این، اگر به موش ها قبل از دریافت یک دوز گلوکز، آلانین داده شود، سطح قند خون آنها به طور قابل توجهی پایین تر می آید. در حالیکه متابولیسم گلوکز در موشهای لاغر نسبت به موشهای چاق کاملا متفاوت است، این مکانیزم در هر دو گروه از موش ها مشاهده شد.
به دنبال آن، محققانمتوجه شدند که کاهش گلوکز به دلیل افزایش ترشح انسولین یا کاهش ترشح گلوکاگون، نیست.در عوض، AMPK جذب گلوکز را در کبد تقویت و آزاد شدن گلوکز را از کبد کاهش می دهد.آزمایشات بیشتر بر روی سلول ها نشان داد که فعال شدن آنزیم AMPK چرخه کربس را که مولفه مرکزی متابولیسم سلولی است، تغییر می دهد.
دکتر Patti نتیجه گیری نمود که با توجه به این داده ها، اسیدهای آمینه، و بخصوص آلانین، ممکن است روش بالقوه و منحصر به فردی برای تغییر متابولیسم گلوکز باشند. اگر در نهایت این یافته ها تایید شود شما می توانید با مصرف یک داروی خوراکی قبل از غذا، مقدار قند خون خود را کنترل کنید. با این حال، این تحقیقات در مراحل اولیه است و ما باید این مفهوم را در موش ها و در نهایت در انسان آزمایش کنیم.

منبع و سایت خبر:

Molecular Metabolism, 2018; DOI: 10.1016/j.molmet.2018.08.002

www.sciencedaily.com/releases/2018/10/181010144438.htm